בבקשה נטרלו את חוסם הפרסומות, הן מעטות ובטעם.

יום שישי, 4 במאי 2012

בדיקות במכשירים ניידים - Mobile

בדיקות על גבי מכשירים ניידים הינו עולם ומלואו. כל מה שהכרתם בתחום אבטחת האיכות נכנס לעולם שלם של בדיקות ניידים. כמות הפלטפורמות השונות גדולה מאוד ומערכות ההפעלה כהיום מתחלקות לשלושת המתחרות העיקריות בשוק (IOS, Android, Blackberry) ובדרכן להפצה עוד שתיים מתחרות חזקות (Ubuntu וMicrosoft) להוציא מערכות נוספות. בנוסף הפלטפורמות מגיעות במגוון רזולוציות', עם הדפדפנים המוכרים לנו בגרסה הניידת שלהם ואחסון חיצוני ופנימי.

כעת לאחר שרפרפנו במגוון הרחב ובשילובים הקיימים אפשר להתקדם  לשלב החשוב ביותר בבדיקות וזו הגישה, התכנון, האסטרטגיה, המטרות וכד'.

חשוב להבין שאבטחת איכות על גבי מכשירים ניידים אינה שונה בתפיסתה מאבטחת איכות בדיקות אחרות הכל המקרים אנחנו נבחן את הצרכים, הדרישות והמטרות ונעבוד להתאם להן.

אז מה כן חשוב לדעת?...

לפני שאנחנו מתחילים בכלל לעבוד אנחנו צריכים לסווג את עבודתנו לפי השאלות:

  • האם אנחנו עובדים על דפדפן או אפליקציה?
  • האם האפליקציה היא בטכנולוגיה Flash או Native?
  • מי הקהל שלנו ומהן הפלטפורמות בהן אנחנו מתומכים?
  • באילו גרסאות של מערכות הפעלה אנחנו תומכים, אילו דפדפנים ובאילו רזולוציות?
  • ובאילו תכונות של המערכת הפעלה או המכשיר אנחנו עובדים (מצלמה, מולטיטאצ', נווט, אחסון וכד')?
לאחר שעניתם על השאלות האלו הנגישות תהיה קלה יותר לכלים ולאופן העבודה שלכם ותמקד אתכם יותר לאופן העבודה.
חשוב לזכור שבאבטחת איכות לעולם איננו מדברים על 100% ולכן גישתכם והאסטרטגיה שלכם צריכה להיות טובה בכדי שתוכלו לכלול כיסוי טוב דיו כדי לאשר את הפרויקט ואיכותו (לא אכנס למסמכי אפיון ומתדולוגיות בדיקה כד').

מערכות הפעלה ניידות מוכרות בשוק.

כמה טיפים שיעזרו לנו למקד את העבודה בפרויקטים ניידים:
  • חווית המשתמש טובה וברורה.
  • ממשק משתמש נקי ומוצג כהלכה ברזולוציות השונות.
  • שינויי צבעים בין המסכים השונים.
  • בדיקות ביצועים במכשירים שונים (חשובה התאמת המדיה לרזולוציות כדי לחסוך משאבים מיותרים).
  • תגובת העבודה עם מסכי מגע שונים.
  • עבודה שרשת אלחוטית וסלולרית.
  • רצוי לנסות לזעזע את האפליקציה כדי לבחון התמודדות עם מצבים קיצוניים.
לא כללתי פה בדיקות אימות, פונקציונליות, אינטגרציה ועוד שאני מקווה שברור שהן חלק מהתהליך והאסטרטגיה. 

כלים וטכניקות עבודה:
ברור לכולנו שאין פרויקט שיאשר רכישה של כל סוגי המכשירים למטרת בדיקות וההוצאה היא גדולה מאוד ולא אפשרית ולכן אסקור כמה שיטות וכלים שיאפשרו לכם את העבודה.

בשוק קיימים סוגים שונים של שירותים לעבודה ולכל פרויקט יש את הצרכים והמטרות שלו וכן, את הכלים המתאימים לו. בואו נסקור כמה מהם ואת החסרונות ויתרונות שלהם; נחלק אותם לשניים;
  1. כלים לבדיקות תאימות גרפית; כלים המבוססות דפדפנים שאינם כוללות פיתוח אפליקטיבי.
  2. כלים לבדיקת אפליקציות ושירותים אפליקטיביים.  
בדיקות המבוססות תאימות גרפית:
בדיקות הכוללות תאימות לדפדפנים, הסביבה והרזולוציה, ברב המקרים פחות נשים דגש על מערכת ההפעלה (למרות שקיים הבדל אך הבעיה לרב תהיה באג בדפדפן המותאם).  
קראו את הפרסומים שלי על תאימות דפדפנים ועל תוספות לדפדפן (User agent) למידע נוסף.

בדיקות בסביבת מערכת הפעלה:
בדיקות חומרה הן נושא מורכב ולא אכנס אליו בפרסום זה אבל בדיקות אפליקציה וכדומה שמצריכות סביבת מערכת ההפעלה (Android, blackberry, ios וכד') ניתן לבצע במספר שיטות:

  1. שליטה מרחוק במכשירים ניידים: כמעט כל יצרניות הטלפונים מאפשרות למפתחים להתחבר באתר שלהם לדף שליטה מרחוק למכשירי החברה. יתרונות: עבודה על מכשיר אמיתי, תוצאה אמתית. חסרונות: תגובת המכשירים בשליטה מרחוק אטית מאוד ומבחינת זמני עבודה אינו יעיל (קישורים לדפים הרלוונטיים למטה). 
  2. סביבה וירטואלית - סימולטורים; התקנת סביבה וירטואלית בסביבת Java מדמה מכשיר. יתרונות: מהירות עבודה, נגישות, גמישות במעבר בין פלטפורמות וסביבות. חסרונות: הסביבה אינה מדמה חומרה אלא סביבת מערכת הפעלה ולכן לא ניתן להתייחס לבדיקות ביצועים וכאחוז קטן מהמקרים נראה תוצאה מעט שונה ממכשיר אמיתי.
  3. חומרה אמתית - חלומה שכל חברה, אינו בר ביצוע בהיבט עלויות. חסרונות: השוק על הזמן מתעדכן, להחזיק מלאי חומרה עדכני אינו רווחי וברב המקרים חברות רוכשות את הנפוצים ביותר בשוק (כ-4 מכשירים נפוצים).


חשוב: בכל אתר הייצרניות מבקשות הרשמה על מנת להשתמש על מנת למנוע פגיעה או שימוש לרעה.
סביבות וירטואליות:

הסביבות הוירטואליות מצריכות התקנת סביבת סביבת Java. הנה סרטון הדרכה לדוגמא של אנדרויד (זכרו תמיד לקרוא את התנאים המקדימים לכל פיתרון).

אין תגובות: