UI ו-UX אינן מילים גסות

שנים של עבודה, כמהנדס בדיקות איכות, במגוון רחב של תחומים וחשיפה שונה בכל פרויקט והנה אני עובד על פרויקט רשת מדיה חברתית. תחום הWEB אינו כל כך חדש לי מאחר ולמדתי פיתוח אתרים צד שרת ועסקתי בזה תקופה קצרה אך בכל הפרויקטים בהם עסקתי בבדיקת האיכות החברות המעסיקות דרשו לתת עדיפות נמוכה מאוד לדפקטים/באגים המשויכים לעולם חווית המשתמש.

UI - User Interface
בעיקרו ממשק המשתמש הינו החלק הנגיש למשתמש לתפעול התוכנה, הכלי וכד'. אם נעמיק אז ממשק המשתמש זו מילה גדולה יותר, המכילה בתוכה נושאים ואספקטים רבים כגון; מראה, אסתטיקה, נגישות, חווית המשתמש, בהירות השימוש ועוד.

UX - User Expiriance
יתכן ששמעתם את המושג User Friendly במקום UX או UXD וכד'.
תחום ממוקד יותר בחוויית המשתמש. חלק מתחום הUI אך נוסף לו ההיבט חווייתו האישית של המשתמש. ההיבט החוויתי יכול לבוא לידי ביטוי באופן סידור הUI, האיכות הגרפית, יכולת ניווט בין חלקי המערכת, שימושיות, בהירות, מדריך המשתמש ועוד כיום ישנם מחקרים רבים לחקר חוויית המשתמש ואינם קלים לביצוע וניהול ויש להבין שציפיותיו של המשתמש הינם גם נושא ואפנתי.



אז בואו נתעורר!
ישנם תחומים שהדגש גדול יותר על הלוגריתמים, על האינטגרציה וכד' אך בואו נתעורר, חווית המשתמש בכל ממשק מעלה את איכות המוצר בעיני הצופה ואנחנו אנשים שאוהבים דברים יפים, מושכים וברורים. בתקופה זו של עבודה שתחום יותר ויזואלי אני רוכש ניסיון והבנה שבעצם כל מוצר שאשר יהיה יקבל באז חזק יותר ויעלה את הפצתו אם איכות הUI ו-UX שלו יעלו. ניתן לומר שישנם רכיבים חשובים יותר וצריך לתת כל חלק וכל תוכנית בדיקה סדר עדיפויות שונה אך לא ניתן להזניח פרט כה חשוב שהינו האדם שקונה את המוצר והחוויה האישית שלו שהיא זו שתכריע האם יעדיף את המוצר הזה או מוצר של מתחרה.


נקודות להתמקד בבדיקה:

  1. איכות גרפית, חדות גרפית, פריסה גרפית של אובייקטים ואיכות תמונות.
  2. שגיאות איות ובהירות הכותרות והתוכן.  
  3. בדוק תיבות טקסט (Text boxes) ורצף מעבר ביניהן עם TAB.
  4. ברירות מחדל - תצוגה ובחירה
  5. שימושים במקשי מקלדת מקביל לעכבר (חיצים, Tab וENTER בטפסים, שדות חיפוש וכד').
  6. הערות ברורות למשתמש ומשוב למשתמש.
  7. סגנון גופנים.
  8. אפשרויות חזרה לאחור ואפשרות ביטול פעולה.
  9. קלות ובהירות 
  10. כשמדובר בWeb מומלץ לחתוך את הבדיקות למספר דפדפנים.


לסיכום:
כולנו בודקי איכות וכולנו יודעים ש"אין חיה כזו" 100% כיסוי בבדיקות איכות ולכן יש לנהל את סדר העדיפויות בהתאם למוצר והתחום שלו בשוק. אל לנו לזנוח את בדיקות הUI ו-UX לגמרי אך ניתן לשלבם תוך כדי עבודה בבדיקות הפונקציונליות שהינן חלק בלתי נפרד מהUI. ניתן להשאיר תחום בדיקות זה לשלב בו גרסת המערכת בשלה יותר ויציבה יותר, שלא בתחילת דרכה מאחר ועלויות הפיתוח גבוהות יותר בגרסאות הראשונות ברבדים אחרים של הקוד ותיקוני UI הם הזולים יותר להוציא מקרה של תכנון כושל, אותו ניתן לאתר עוד בשלב ה(DR (design review, כמובן שאם הגרסה הראשונית אינה עוברת אפילו את שלב קבלת המוצר לQA מהפיתוח יש להפעיל שיקול דעת.

טיפ: חלקים כגון שימושיות ונגישות צריכים להיבחן באמצעות DR לפני תחילת הפיתוח במטרה לייעל את התהליך, להוזיל עלויות ולהשיג תוצאה טובה.

קישורים מומלצים:
אתר UXI

תגובות

Unknown אמר/ה…
לא לשכוח עבודה עם רזולוציות מסך שונות, ויחס גובה רוחב שונה.
שימושיות (usibility) האם מסכים דומים מתנהגים אותו דבר? או שמופיע פעם YES ופעם OK? האם התשובות החיוביות תמיד באותו צד?

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אמולטור למכשירי אנדרויד - כלי קטן חוסך זמן

באגים קשים לשחזור - הפעם מובייל

בדיקות במכשירים ניידים - Mobile